KARIERA ZAWODOWDÓW W NASZYCH RĘKACH
BIURO PROJEKTU
„KARIERA ZAWODOWCÓW
W NASZYCH RĘKACH”
realizowanego przez
Unię Producentów i Pracodawców
Przemysłu Mięsnego
w ramach
Priorytetu nr 8 Fundusze Europejskie dla edukacji na Dolnym Działania
nr FEDS.08.01 Dostęp do edukacji Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Numer projektu: FEDS.08.01-IZ.00-0009/23
Sekretariat 101
Nazwa projektu: KARIERA ZAWODOWDÓW W NASZYCH RĘKACH
Numer projektu: FEDS.08.01-IZ.00-0009/23
Umowa o dofinansowanie FEDS.08.01-IZ.00-0009/23-00
Program: FEDS.00.00
Priorytet: FEDS.08.00 - Fundusze Europejskie dla Edukacji na Dolnym Śląsku
Działanie: FEDS.08.01 – Dostęp do edukacji
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie.
Projekt to odpowiedź na indywidualnie zdiagnozowane zapotrzebowanie Dwóch Zespołów Szkół kształcenia zawodowego prowadzonych przez Powiat Zgorzelecki. W wyniku spotkań w okresie IV-VI 2023 r dyrekcji szkół z reprezentantami Lidera (UPEMI) ustalono najbardziej efektywne rozwiązania w zakresie zdiagnozowanych potrzeb rozwojowych uczniów/ uczennic (U) w obszarze kształcenia zawodowego oraz nauczycieli/nauczycielek (N) jak i szkół, w tym oczekiwań pracodawców i potrzeb lokalnego/regionalnego rynku pracy. Diagnoza szkoły obejmuje analizę całego jej środowiska, uczniów/uczennic, nauczycieli/ek, oczekiwań pracodawców i potrzeb lokalnego/regionalnego rynku pracy, potrzeb związanych z dostosowaniem pracowni kształcenia zawodowego do warunków panujących w rzeczywistym środowisku pracy. W wyniku spotkań dyrekcji szkół z UPEMI wspólnie przeprowadzono diagnozę i ustalono najbardziej efektywne rozwiązania w zakresie zdiagnozowanych potrzeb edukacyjno-rozwojowych uczniów w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, rozwoju umiejętności programowania i wykorzystywania TIK,Al. w tym innych rozwiązań cyfrowych, rozwój kompetencji i umiejętności niezbędnych na rynku pracy w zakresie kształcenia zawodowego. Wciąż zmieniający się rynek pracy oraz nowe trendy gospodarcze i dynamicznie rozwijające się społeczeństwo wiedzy , wymuszają odpowiednie dostosowane programów i metod nauczania ze szczególnym zwróceniem na rozwój kompetencji kluczowych oraz umiejętności , o których mowa w Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030. Istotne w tym aspekcie jest również dokładne rozpoznanie oczekiwań pracodawców oraz wspieranie ich aktywnego uczestnictwa w procesie kształcenia uczniów/uczennic. Wspieranie tworzenia nowych form i kierunków kształcenia przyczyni się do poszerzenia możliwości zdobywania przez uczniów/uczennic wiedzy teoretycznej i praktycznej adekwatnej do wymagań współczesnej gospodarki. Na podstawie diagnozy stwierdzono między innymi , że uczniowie/uczennice w toku całego kształcenia zawodowego otrzymują niskie wyniki w nauce, co rodzi prawdopodobieństwo niepowodzeń np. przerwanie nauki lub niezdany egzamin zawodowy. Wobec czego niezbędna jest realizacja bogatego wachlarza zajęć dodatkowych , staży uczniowskich i innych form wsparcia rozwijających kompetencje i umiejętności o których mowa powyżej, w ścisłym powiązaniu z potrzebami runku pracy. Wspierane będą również działania z zakresu edukacji ekologicznej i na rzecz zrównoważonego rozwoju w wymiarze środowiskowym, prowadzące w efekcie do lepszego dostosowania umiejętności i wiedzy do potrzeb rynku pracy w obliczu zielonej transformacji. Dodatkowo z uwagi na obecność w szkole uczniów/uczennic u których stwierdzono specjalne potrzeby edukacyjno-rozwojowe w tym osoby z niepełnosprawnościami niezbędne jest wsparcie dedykowane tej grupie. Musi to być z jednej strony wsparcie zindywidualizowane , ale jednocześnie traktowanie tych osób na równi z rówieśnikami. Biorąc pod uwagę, że umiejętności i kompetencje społeczne , które w dużym stopniu determinują pierwsze wrażenie jakie będzie miał o uczniu/uczennicy przyszły pracodawca , w projekcie uwzględniono również i ten aspekt. Odpowiedzią na to będzie zorganizowane doradztwo zawodowe dla każdego ucznia/uczennicy. Zgodnie z diagnozą potrzeb w projekcie uwzględniono wsparcie dedykowane Nauczycielom/kom kształcących w obszarze zawodowym. Ponadto mając na uwadze stwierdzone istotne rozbieżności w zakresie wyposażenia/dostosowania pracowni zawodowych do rzeczywistych warunków panujących w danym środowisku pracy, na podstawie rozmów z pracodawcami, stwierdzono konieczność doposażenia pracowni kształcenia zawodowego. W efekcie wypracowano koncepcję partnerskiego projektu gdzie liderem jest UPEMI.
Projekt dedykowany jest 590 U i 17 N ze szkół z Zespołu Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu oraz z Zespołu Szkół Zawodowych w Bogatyni. Organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Zgorzelcu.
Grupa docelowa to 590 uczniów/uczennic (175K) i 17 Nauczycieli/ek (7K) kształcący w ramach przedmiotów zawodowych, w tym 420 uczniów/uczennic (125K) i 2 nauczycieli/ek (1K) z Zespołu Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu – Technikum oraz 170 ucznió/uczennic (50K) i 10N (6K) z Zespołu Szkół Zawodowych w Bogaryni – Technikum i Branżowa Szkoła I stopnia. Organ prowadzący to Starostwo Powiatowe w Zgorzelcu.
Celem głównym projektu jest wzrost efektywności i jakości nauczania poprzez dostosowanie kompetencji kluczowych, zawodowych, cyfrowych , zielonych 590 uczniów/uczennic i 17 nauczycieli oraz doposażenie 11 pracowni kształcenia zawodowego w okresie 01.01.2024 – 30.06.2026 r. w ścisłej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Efektem wsparcia będzie podniesienie motywacji u uczniów/uczennic do poszerzania wiedzy i umiejętności w zawodzie, zaszczepienie w nich pasji do zawodu, wzmocnienie szansy na ukończenie nauki w szkole zawodowej, zwiększenie zdawalności z egzaminów zawodowych. Podniesienie kompetencji nauczycieli/ek.
Otrzymane formy wsparcia w projekcie to:
- doskonalenie zawodowe nauczycieli/nauczycielek Zespołu Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu
- zajęcia dedykowane uczniom i uczennicom Zespołu Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu
- staże uczniowskie u pracodawców dla uczniów/uczennic Zespołu Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu
- doposażenie pracowni zawodowych w Zespole Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu
- doskonalenie zawodowe nauczycieli/ek Zespołu Szkół Zawodowych w Bogatyni
- zajęcia dedykowane uczniom i uczennicom Zespołu Szkół Zawodowych w Bogatyni
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów w Zespole Szkół Zawodowych w Bogatyni
- staże uczniowskie u pracodawców dla uczniów/uczennic Zespołu Szkół Zawodowych w Bogatyni
- doposażenie pracowni zawodowych w Zespole Szkół Zawodowych w Bogatyni
Planowany okres realizacji
od 01.01.2024r. do 30.06.2026 r.
Cel główny
Celem głównym projektu jest wzrost efektywności i jakości nauczania poprzez dostosowanie kompetencji kluczowych, zawodowych, cyfrowych , zielonych 590 uczniów/uczennic (175 K) i 17 nauczycieli (7K) oraz doposażenie 11 pracowni kształcenia zawodowego w okresie 01.01.2024 – 30.06.2026 r. w ścisłej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Wartość projektu
Wartość projektu: 6 478 720,61 zł.
Dofinansowanie: 5 145 316,71 zł otrzymane ze środków Unii Europejskiej.
Pliki do pobrania :